Дизельне паливо - це нафтові
(гасово-газойлеві) фракції, основу яких становлять вуглеводневі сполуки з
температурою кипіння 200-350 °С. Це горюча рідина з температурою займання 57 - 119 °С і температурою самозаймання 300 - 330
°С.
Дизельне паливо - малотоксична речовина, подразнює слизову
оболонку та шкіру людини. Це прозора рідина, яка має вищу, порівняно з
бензином, в'язкість. Забарвлення дизельного палива залежить від наявності смол
і змінюється від жовтого до світло-коричневого кольору.
Дизельне паливо має обмежену сировинну базу для виготовлення. Його
одержують переважно атмосферною (прямою) перегонкою та каталітичним крекінгом,
після чого очищають. А бензин виготовляють не лише з нафти, а й з газів,
вугілля, важких нафтопродуктів, у тому числі й дизельного палива.
Експлуатаційні вимоги:
висока потужність;
здатність транспортування нафтопродукту крізь фільтри, сепаратори й отвори
(для безперебійної роботи насоса високого тиску);
тонке розпилювання та добре сумішоутворення;
надійне самозаймання;
повне згоряння;
м'яка робота двигуна;
мінімальне утворення нагару та відкладень у зоні розпилювачів форсунок та в
камері згоряння;
мінімальна корозійна активність;
висока стабільність у разі тривалого зберігання та під час транспортування;
низька токсичність.
Дизельне паливо згідно з ГОСТ 305-82 виготовляють трьох марок;
Л - літнє, для дизелів при температурі 0 °С і вище, мутнішає при - 5 °С, застигає при - 10 °С.
3 - зимове, для експлуатації при температурі - 20 °С, мутнішає при - 25 °С, застигає при -35 °С.
А - арктичне, для дизелів при температурі -50 °С, застигає при - 55 °С.
За вмістом сірки дизельне паливо поділяється на дві групи; у І-не більш як 0,2 %; II -0,2 -0,5 % (для
марки А - не більш як0,4 % ). Залежно
від умов використання, згідно з ДСТУ 3868-99 встановлюються такі марки
дизельного палива:
Л - літнє, використовується при температурі - 5 С і вище.
3 - зимове, використовується при температурі -15 °С і вище,
За вмістом сірки дизельне паливо поділяється на чотири види: І - 0,05 % 5;
II - 0,1 % 8; III - 0,2 % 5; IV- 0,5 % 3.
Приклад умовного позначення дизельного літнього палива з масовою часткою
сірки до 0,1 % і температурою спалаху 40 °С:
паливо дизельне Л-0,Ю-40 за ДСТУ 3868-99.
Октанове число всіх марок дизельних палив - 45,
В умовах України зимове дизельне паливо зовсім не потрібне.
Достатньо при від'ємній температурі повітря додати до літнього дизельного
палива гас. При температурі до - 25 °С
додають до 10 % гасу, а при температурі, нижчій за -25 °С, - до 25
%. У цьому разі температура застигання суміші знижується на 8-10 °С.
При значному розведенні дизельного палива гасом знижується октанове число,
що призводить до жорсткої роботи двигуна, погіршення змащувальних властивостей
палива.
У дизельному паливі не повинно бути води і механічних домішок.
Якщо до палива потрапила вода, то при перекачуванні утворюється водна
емульсія. Частинки води у зимових сортах палива спричиняють помутніння. Вода
погіршує мастильні властивості палива і викликає кавітаційні явища, підвищує
небезпеку виникання корозії та впливає на зношування голки розпилювача.
На практиці вміст води в паливі на пунктах заправки досягає 0,06 %, а в
баках - 0,12%. Вода в паливі може бути в розчиненому
вигляді або у вигляді емульсії чи устояного шару.
Перед заправленням у бак машини паливо має відстоятися не менше як 10 діб.
Чистота верхніх і нижніх шарів після відстоювання в резервуарах буде
неоднаковою, тому брати паливо для заправляння машини треба з верхніх шарів.
Наявність механічних домішок можна помітити у плямі палива, нанесеного на
скло, або у плямі на фільтрувальному папері.
Забруднення палива механічними домішками визначають за стандартним
коефіцієнтом фільтрації, який ввели порівняно недавно для палив швидкохідних
дизелів. Коефіцієнт фільтрації - це відношення тривалості фільтрування останніх
2 мл палива (10-ї порції) до тривалості фільтрування 1 -ї порції. У сучасних
сортах товарного палива максимальний коефіцієнт фільтрації дорівнює 3.
Коефіцієнт фільтрації впливає на термін служби паливних фільтрів.
Щоб підвищити надійність паливної апаратури, паливо слід зневоднити. Для
цього до фільтрувальних елементів додають водовіддільні та водовідштовхувальні
ступені або фільтри-водоуловлювачі.
Фільтри грубого і тонкого очищення палива автомобілів забруднюються після
500 - 2500 км
пробігу. Несвоєчасне промивання фільтра грубого очищення та заміна
фільтрувальних елементів у фільтрі тонкого очищення призводять до різкого
збільшення вмісту механічних домішок у паливі.
|